www.tourdeczech.cz

 
 
 

•  Úvod  •  Etapy Tour  •  Náš team  •  Blog  •  Kniha návštěv  •  Odkazy 

 

Etapy Tour > Etapy v roce 2010 > 2. 8. - 13. 8. - Dovolená 2010
 
2. 8. 2010 - 7 km
"Seznámení s nejbližším okolím campu" (cyklo)
Cyklocamp > Landštejn (přehrada) > Staré Město pod Landštejnem > Cyklocamp
 
Tak konečně nastal ten vytoužený čas naší dovolené. Tentokrát máme v plánu projezdit Českou Kanadu a Třeboňsko. Možná se dostane i na Novohradské hory...
Jako základnu jsme si stylově vybrali Cyklocamp u Starého Města pod Lanštejnem, u rakouských hranic mezi Novou Bystřicí a Slavonicemi. Jelikož jsme tentokrát tři - já, Lenka a syn Filip, máme zde dva stany. Po ubytování a prvním osvěžení ve zdejším BikeBARu jsme vyrazili na kratičkou seznamovací jízdu se zdejší nejbližším okolí. Naše cyklovyjížďky můžeme mimo jiné spojit i s průzkumem čs. opevnění, jelikož linie lehkého opevnění se táhne hned nad campem. Takže Cyklocamp a opevnění a dá se říct, že jsme zabili dvě mouchy jednou ranou :o).
Zhruba od osmé hodiny večerní až do půlnoci, kdy dávám dohromady tyto řádky, začalo vydatně pršet. Ale zdá se, že déšť už přestává, tak doufám, že toto "přivítání" bylo poslední z nepříjemných situací naší dovolené...

Pavel

Mapa: Mapa a profil trasy
Inet: Cyklocamp pod Landštejnem
 


 
3. 8. 2010
"Jindřichův Hradec - zámek"
Vzhledem k tomu, že dnes pršelo už od rána, změnili jsme plány a vyrazili do Jindřichova Hradce na zdejší zámek. Na zámku jsme ještě navštívili Muzeum čs. armády 1938, kde je postaven model řopíku, včetně jeho vybavení, v měřítku 1:1.
Kromě zámku jsme ve městě ještě navštívili věž kostela, ze které je skvělý výhled jak na město, tak i po okolí.

Pavel

Inet: Jindřichův Hradec
  Hrad a zámek Jindřichův Hradec
 

 
4. 8. 2010 - 67 km
"Po bývalých signálkách podél rakouských hranic" (cyklo)
Cyklocamp > Staré Město pod Landštejnem > Trojmezí > zaniklá obec Košťálkov > rybník Kačer > Kotlacke (rozhledna - A) > Nová Bystřice > kámen republiky > Nová Bystřice > Klášter > Staré Město pod Landštejnem > Cyklocamp
 
Dnes se nám počasí konečně umoudřilo a tak jsme mohli vyrazit po České Kanadě na kolech. Plánováno bylo zhruba 55 km, ale nějak se nám to prodloužilo a výsledek je výše zmiňovaných 67 km.
První dnešní zastávkou bylo Trojmezí, setkání hranic Čech, Moravy a Rakouska. Odtud jsme už využili bývalých signálek pohraniční stráže a pokračovali zdejší soukromou přírodní rezervací Česká Kanada přes hráz rybníka Kačer. Od rybníka jsme téměř kopírovali státní hranici, kterou jsme později překročili, abychom se zajeli podívat k dřevěné rozhledně Kotlacke na rakouském území. Poté jsme se zase vrátili k nám do republiky a jeli do Nové Bystřice, kde jsme si dali něco k snědku. Po zdolání řízků přes půl talíře jsme se ještě zajeli podívat ke "kamenu republiky" a k nejsevernějšímu místu Rakouska. Odtud už jsme cestu otočili směrem zpět a přes Novou Bystřici a obce Albeř, Terezín a Klášter (linie lehkého opevnění - "řopíky") dojeli k místu, kde byly za 2. světové války umístěny radary. Dnes jsou zde k vidění jejich dva betonové podstavce, které jsme samozřejmě museli také zdokumentovat.
Pak už následoval sjezd do Starého Města pod Lanštejnem a dojezd do Cyklocampu. 

Pavel

Mapa: Mapa a profil trasy
Inet: Staré Město pod Landštejnem
  Nová Bystřice
 



 
5. 8. 2010 -  48 km
"K hradu Landštejn a k nejvyššímu bodu České Kanady" (cyklo)
Cyklocamp > Landštejn (hrad) > Kaproun > Kaproun (železniční zastávka) > Vysoký kámen > Terezín > Český Rudolec > Peníkov > Stálkov > Cyklocamp
 
Cílem dnešní etapy byla návštěva hradu Landštejn a nejvyšší bod České Kanady - Vysoký kámen (738 m). Ale jelikož tato dvě místa jsou od našeho kempu nedaleko, prodloužili jsme si dnešní vyjížďku o návštěvu dalších zajímavých míst zdejšího kraje.
Cestou na hrad Landštejn jsme zdokumentovali pozůstatky další chaty v tomto regionu, určené pro osádky objektů čs. opevnění. Na hrad Landštejn už to bylo od bývalé chaty kousek. Hrad nás zaujal svojí rozsáhlostí a mohutností své nejvyšší věže. Během prohlídky jsme měli možnost vidět také historickou scénu, při které došlo i na drobné souboje. Po prohlídce hradu jsme vyrazili k již zmiňovanému nejvyššímu bodu České Kanady.
Dalším zajímavým místem na dnešní trase byla obec Kaproun, kde jsme se i občerstvili, ale především zdejší vlaková zastávka (v jízdním řádu uváděna jako Kaproun-hlavní nádraží :-)) úzkokolejné dráhy. U této malebné zastávky má také pomník český velikán Jára Cimrman, který i na zdejší zastávce zanechal své stopy.
Od zastávky jsme pokračovali přes obec Kunžak, za kterou jsme míjeli zdejší hvězdárnu. Následovali obce Terezín, Radíkov a přijeli jsme do obce Český Rudolec, kde jsme se chtěli podívat na pozůstatky zdejšího zámečku, uváděného také jako Malá Hluboká. Proč se tak nazývá zjistíte z fotografie níže. Jelikož jsme měli štěstí a mohli jsme se podívat i dovnitř zříceniny zámku, mohli jsme vidět co se dá za nějakých 60 let z toho dříve nádherného zámku udělat :-(
Z Českého Rudolce jsem jeli přes obec Peníkov, kde je možné vidět pilu na vodní pohon, a pak už jsme se rychle blížili do našeho kempu.

Pavel

Mapa: Mapa a profil trasy
Inet: Hrad Landštejn
  Český Rudolec
 






 

 
6. 8. 2010
"Zámek Červená Lhota a muzea v Deštné"
 
Abychom dali odpočinout našim kolům, tedy spíš našim sedacím částem, vyjeli jsme dnes do okolí autem. Navštívili jsme zámek Červená Lhota a v Deštné muzeum provaznictví a další zdejší muzeum, letectví.

Pavel

Inet: Zámek Červená Lhota
  Provaznické muzeum Deštná
  Letecké muzeum Deštná
 



 
7. 8. 2010
"Slavonice - městské podzemí a pevnostní areál"
 
Dnešní řádky musím začít slovy klasika: "Chčije a chčije". Od včerejšího večera nám tady prší.
Dnes jsme byli ve Slavonicích, kde jsme navštívili městské podzemí a odpoledne se přesunuli do Pevnostního areálu Slavonice, kde se odehrála "bitva".
Městské podzemí předčilo naše očekávání. Byly zde i tak malé chodbičky, že jsme se museli většinu prohlídky krčit, abychom prolezli. Převážná většina chodeb měla výšku zhruba 130 cm a šířku sotva na protažení těla. Někteří návštěvníci měli co dělat, aby se protáhli, někde bylo i 20 cm vody.
Po prohlídce podzemí a středu města jsme se přesunuli do pevnostního areálu, kde se mezi zdejšími řopíky odehrála ukázka střetnutí čs. družstva „Stráže obrany státu“ (SOS) s komandy sudetoněmeckého Freikorpsu a následném obsazení pohraničí Wehrmachtem po přijetí Mnichovské dohody. Ve druhé části jsme shlédli fiktivní (bohužel nikdy neuskutečněný) střet Wehrmachtu s československou armádou na linii lehkého opevnění po odmítnutí Mnichovské dohody. Při této akci jsme se setkali i s několika kamarády bunkrology.

Pavel

Inet: Město Slavonice
  Slavonické podzemí
  Pevnostní areál Slavonice
 






 
8. 8. 2010 - 59 km
"Rakouským pohraničím" (cyklo)
Cyklocamp > zaniklá obec Košťálkov > Klein-Taxen (A) > Dobersberg (A) > Waldkirchen (A) > Neu-Riegers (A) > Písečné > Janov > Slavonice > Maříž > Cyklocamp
 
Dnešní vyjížďka nás zavedla do Rakouska, zhruba půlka cesty byla v zahraničí. Hranici jsme překročili u zaniklé obce Košťálkov a jeli jihovýchodním směrem do městečka Dobersberg. Za městečkem jsme sjeli do údolí řeky Thaya, což je později naše Dyje. Po příjezdu do údolí nás řeka překvapila svým rozlitím (několikadenní déšť se projevil), protože sem jsme jeli proto, abychom viděli její meandry. A místo toho řeka vylitá po zdejších loukách. Ještě větší překvápko na nás čekalo o chvilku později za jednou zatáčkou. Najednou se před námi objevil potok, který tekl přes zdejší mostek. Vypadalo to, že voda nebude až tak moc hluboká, ale při prvním průzkumu se ukázalo, že výška vody tekoucí přes mostek byla zhruba 40-50 cm (viz. foto). Po zdolání této nemilé překážky, každý nějakým způsobem, jsme pokračovali dál Rakouskem, které jsme opustili u české obce Písečné. Pak následoval průjezd Slavonicemi, kde jsme i poobědvali a poté pokračovali do obce Maříž, která je známá svojí pestrobarevnou keramikou.
Z Maříže už to bylo přes Trojmezí do Starého Města pod Landštejnem a našeho kempu kousek.

Pavel

Mapa: Mapa a profil trasy
Inet: Mařížská keramika
 





 
9. 8. 2010 - 75 km
"Kolem Třeboňských rybníků" (cyklo)
Stráž nad Nežárkou > Majdalena > Rozvodí > Třeboň > Rožmberk > Lužnice > Klec > Jemčina > Stráž nad Nežárkou
 
Při této etapě jsme se jeli podívat jak vypadá cyklistický ráj, jak říkají Třeboňsku. Pro nás byli zdejší roviny nezvyk, jelikož převýšení 59 m během etapy je pro nás něčím, s čím jsme se ještě nesetkali.
Autem jsme dojeli do Stráže nad Nežárkou a pak už kolem zdejších rybníků putovali v sedlech našich kol po Třeboňsku. Trasu nám opět trochu zkomplikovala voda, jelikož místo kde jsme chtěli přejet Lužnici bylo zatopené a tak jsme do Třeboně museli menší oklikou přes Majdalenku. Za Majdalenkou jsme ještě odbočili k místu zvané Rozvodí, které dostalo jméno proto, že zde při budování rybníka Rožmberk Jakub Krčín vytvořil tzv. Novou řeku, která má za úkol při zvýšené hladině odvádět vodu do Nežárky a tím tak Rožmberku ulehčit.
Na oběd jsme se pak stavili na začátku Třeboně a udělali jsme celkem dobře, jelikož ty davy lidí na třeboňském náměstí nebyly nic pro nás. Ale ještě před tím než jsme dojeli do centra města, zajeli jsme se podívat k Schwarzenberské hrobce a kolem rybníka Svět k pomníku zakladatele třeboňské kaskády rybníků - Jakuba Krčína z Jelčan.
Za Třeboní jsme potom pokračovali k největšímu českému rybníku Rožmberku a přes jeho hráz jsme se jeli podívat i k jeho bezpečnostnímu přelivu a na zdejší vodočet, na kterém je vidět kam až sahala hladina vody při povodních v r. 2002.
Za Rožmberkem následovala obec Lužnice a dál jsme se proplétali mezi rybníky k osadě Jemčina. Odtud jsme podél Nežárky dojeli zpět do Stráže nad Nežárkou.

Pavel

Mapa: Mapa a profil trasy
Inet: Třeboňsko
  Rybník Rožmberk
 





 
10. 8. 2010 - 43 km
"Kolem Landštejna" (cyklo)
Cyklocamp > Landštejn > Klášter (po modré) > Osika > Hůrky > Klenová > Rožnov > Vitíněves > Cyklocamp
 
Na dnešní den byla naplánována regenerace, jelikož Lenka má otok tváře a levého oka, na které po včelím bodnutí nevidí. Dopoledne jsme proseděli v kempu před stany, ale já jsem odpoledne neodolal a vyrazil na krátkou projížďku po okolí Landštejna.
Z kempu jsem vyrazil terénem k hradu Landštejn a dál pokračoval po modré turist. značce kolem řopíků až do obce Klášter. Tady jsem se zajel podívat ke zdejšímu kostelu, kolem kterého už jsme mnohokrát projížděli autem. Dál jsem pokračoval k rybníku Osika a projel zdejším stejnojmenným kempem. Odtud jsem se zajel podívat k nejvyššímu bodu zdejší úzkokolejky. Tomuto místu se říká Radost a to proto,
že topič parní lokomotivy po přejetí tohoto místa nemusel již tolik přikládat a proto měl radost. To platilo především při jízdě směrem do Nové Bystřice, protože celá trať z Jindřichova Hradce je až sem, do traťového kilometru 25,4, stále prakticky do kopce. Pak jsem pokračoval lesem do obce Klenová, ovšem cestu mě zatarasila zdejší obora a tak jsem jezdil a běhal lesem kolem jejího plotu, až jsem se konečně dostal do zmiňované obce. Z obce Klenová jsem dál pokračoval po příjemné cestě lesem až do zaniklé obce Rožnov. Dnes tu stojí jen pár domů a také příjemné letní posezení (návštěvu doporučuji). Pak následovala cesta po turistických značkách do osady Vitíněves, kde jsem narazil na pěkně zrekonstruovanou kapličku, která ovšem slouží jako obydlí - "chalupa". Odtud už jsem převážně sjížděl až k přehradě Landštejn a dál do Cyklocampu.  

Pavel

Mapa: Mapa a profil trasy
Inet: Autokempink Osika
 



 
11. 8. 2010 - 66 km
"K Horní Lužnici" (cyklo)
Kámen republiky > Staňkovský rybník > Medenice > Rapšach > Dvory nad Lužnicí > Suchdol nad Lužnicí > Chlum u Třeboně > Kámen republiky
 
Tento den jsme se vrátili ke Kamenu republiky, kam jsme dojeli autem a potom na kolech pokračovali k Horní Lužnici. Cestou jsme jeli kolem kempů u Staňkovského rybníka (kde panoval celkem čilý ruch, nic pro nás) a dál pokračovali do Medenic, osady kde dříve působila Pohraniční stráž. Dnes je jejich bývalá základna přebudována na penzion a restauraci, která je v klidném prostředí uprostřed zdejších lesů. Tady jsme se stavili na oběd a pak jsme jeli směr obec Rapšach a Dvory nad Lužnicí. Před Dvory jsme překonali řeku Horní Lužnici, ale vzhledem k tomu, že řeka byla ještě celkem rozvodněná, z pohledů na její zdejší meandry nebylo nic.
Po levém břehu Lužnice jsme dojeli do města Suchdol nad Lužnicí, za kterým jsme z hlavní silnice odbočili na Chlum u Třeboně a těsně jsme zase minuli Staňkovský rybník. Kousek za rybníkem jsme se už napojili na stejnou cestu, kterou jsme jeli ráno, a pokračovali až k našemu autu a vyrazili zpět do kempu.

Pavel

Mapa: Mapa a profil trasy
Inet: Přírodní rezervace Horní Lužnice
  Suchdol nad Lužnicí
 




 
12. 8. 2010 - 51 km
"Do Jindřichova Hradce za parním vlakem" (cyklo)
Cyklocamp > Kaproun > Člunek > Hospříž > Vítkův Hrádek > Jindříš > Jindřichův Hradec > Jindřichův Hradec - Albeř (parním vlakem) > Albeř > Landštejn > Cyklocamp
 
Dnes jsme sice ujeli celkem 83 km, ale z toho bylo 32 km parním vlakem, za kterým jsme se vypravili do Jindřichova Hradce. Tudíž jízdu vlakem předcházelo 51 km na kole. Z Cyklocampu jsme vyrazili přes hrad Landštejn k obci Kaproun. U Kapronu jsme na stejném místě jako minule zastihli průjezd parního vlaku, tentokrát jela lokomotiva komínem napřed, takže jsme si s Filipem trochu zašotoušovali. Pak jsme pokračovali do obce Člunek, odkud jsme jeli po hlavní silnici a po několika kilometrech jsme u historického kamenného rozcestníku odbočili na Malý Ratmírov. Tady jsme se chtěli dle mapy stavit v Rybářské baště, ale po příjezdu na místo jsme pouze viděli ceduli "restaurace zrušena". Takže jsme to otočili zpět a cestou k Jindřichovu Hradci jsme se ještě zajeli podívat k zřícenině hradu (no spíš jenom několika pozůstatkům) Vítkův Hrádek. Po zdolání nejnáročnějšího úseku dne, rozbahněného Jindřišského údolí, kde jsme si teda kola zaneřádili dostatečně, jsme dojeli do obce Jindříš. Tady jsme narazili na sympatickou malou rodinnou restauraci a zastavili se na oběd. Pak už nás čekal jenom kousek cesty do Jindřichova Hradce na zdejší nádraží. Dojeli jsme celkem v předstihu odjezdu parního vlaku a po zakoupení jízdenek (samozřejmě v historické podobě klasických jízdenek) jsme naložili kola do nákladního vagónu a k usednutí jsme si vybrali vagón bez oken. Vlak, mimochodem zcela plný cestujících, se rozjel v 15.05 a my se mohli kochat zdejší krajinou... Po téměř dvou hodinách jsme vystoupili na zastávce Albeř a pak ještě asi 12 km jeli zpět do Cyklocampu.

Pavel

Mapa: Mapa a profil trasy
Inet: Jindřichohradecké místní dráhy (JHMD)
 




 
13. 8. 2010
"Procházka před odjezdem domů"
 
Po sbalení stanů a tašek jsme ještě na chvíli vyrazili po okolí Cyklocampu. Šli jsme se podívat pod hráz Landštejna na biathlonovou střelnici a odlovit několik keší v okolí. A taky se podívat po nějakých těch zdejších houbách. Zhruba za hodinku jsme byli zpět v campu i se slušným úlovkem hub (větší papírová krabice).
Ještě jsme si tady vychutnali poslední oběd a pak už následovala pouze cesta domů.
Jako vždy dovolená utekla velmi rychle...

Pavel

 
   

© Tour de Czech 2009 | Design by Pavel.ct